fredag 30. november 2012

Jippi, jeg skal bli adept!!!

I år kom julaften tidlig!!!

Jeg er så heldig å ha blitt valgt ut, og skal tildeles en egen, håndplukket mentor gjennom et kompetansehevingsprogram. Dette er en unik mulighet for meg til å utvikle meg, lære og vokse som leder.
Success, mentor, ledership, motivation, solution, creativity, strategy, goals, teamwork
Bilde hentet fra FreeDigitalFotos.net
Adept, hva er det?
I et mentorprogram er det to roller: Adept (noen ganger kalt mentee) og mentor. Jeg er valgt ut til å være adept og skal tildeles en mentor. Generelt sett kan en adept være:
  • Ny i stillingen som leder
  • prosjektleder
  • ansett som et ledertalent
  • aktuell til å rekruttere inn i styreverv
  • med mer.

Ordet Adept stammer fra middeladeren og var en viderekommen person innen esoteriske fag som alkymi. Adept kommer fra det latinske adeptus (en som har oppnådd noe, og benyttes gjerne som adeptus secretus secretorum - hemmelighetenes hemmelighet. I mer morderne brukes ordet om en person som er innvidd i en ordenshemmelighet, en som kan mye om et fagområde eller som i mitt tilfelle, en person som skal gis mulighet ti åutvikle sine lederegenskaper.
I bedriftsinterne mentorprogram er mentor som oftest toppleder, seniorrådgiver/-ingeniør, en erfaren leder eller en prosjektdirektør som skal fungere som en god rollemodell. Ordet Mentor stammer fra den greske mytelogien. I Homers myte om Odysseve, satte kongen av Ithaka den gamle vennen og rådgiveren Mentor til å veilede sønnen Telemakhos, mens han deltok i den 10 år lange krigen mellom Odyssevs og trojanerne. I dag er mentor en person som drar nytte av sin egen kunnskap til å kunne lære og veilede andre

Hvorfor få en mentor?
Ved å delta i et mentorprogram har jeg nå en unik mulighet til å utvikle bedre selvinnsikt og en raskere karriere som leder. Dette vil skje gjennom gjensidig læring, veiledning og erfaringsutveksling, bygging av nettverk, motivering og synliggjøring av egen kompetanse. Forskning har vist at mentoring er et veldig effektivt verktøy i forhold til lederutvikling.

Ukeavisen ledelse: 5 tips om mentorskap - Slik får du mer ut av samtalene med mentoren din.

Hva får jeg som adept?
  • mulighet til å høste av mentors erfaringer og kunnskap innenfor ledelse
  • mulighet til å etablere et nettverk innenfor næringslivet
  • mulighet til å få en raskere og lettere karriereutvikling
  • gjennom refleksjon, utfordringer og samtaler bli mer trygg på min egen rolle, identitet og de valgene jeg gjør.
  • støtte og veiledning fra en "medspiller" som har som oppgave å ville mitt beste - utfordringer og situasjoner kan drøftes åpent

Et mentor-adept-forholder
å gi og ta,
å få og dele,
å bli beriket og
å få sin horisont utvidet


Wordle: Adept

Anita Krohn Traaseth forteller om hvordan hun fikk Harald Norvik som mentor.

Slik skaffer du deg mentor.

Likestillingssenterets veileder for adepter

Har du en mentor?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...